Mikä tekee myyjästä hyvän myyjän? Mikä tekee urheilijasta huippu-urheilijan?

Usko itseesi ja tiimiisi!

Ennen yrittäjyyttä työskentelin myymäläpäällikkönä useita vuosia eri vaatemyymälöissä. Asetin työssäni joka vuosi itselleni henkilökohtaisen tavoitteen mitata myymälän menestyksen kautta omaa taitoani olla esimies. Pyrin saamaan erinäisten titteleiden, saavutusten ja palkintojen kautta itselleni varmuutta siitä, että olisin valmis olemaan esimies oman yritykseni tiimille. Joka vuosi saavutin asettamani tavoitteen; kasvatin liikevaihtoa eniten, voitin palkintoja, sain isoimman myymälän jne. Joka vuosi tarvitsin kuitenkin vielä sen yhden saavutuksen, että olisin mielestäni valmis.
Koulutin myymäläpäälliköille aluepäällikön roolissa uskomista itseensä ja tiimiinsä. Koulutin motivaatio-palavereissa uskomista itseensä ja tiimiinsä. Työskentelin päivittäin sen puolesta, että kaikki lähtee siitä, että uskot itseesi ja tiimiisi. Uskot itseesi, koska ilman sitä kukaan muukaan ei tule uskomaan sinuun. Uskot tiimiisi ja teet tilaa avoimuudelle, rohkeudelle ja virheille eli kehittymiselle.

Lopulta aloin kuunnella omaa ohjettani ja päätin uskaltaa uskoa itseeni ja tiimiini. Mikään määrä saavutuksia ei korvaa sitä, jos itse ei luota omaan osaamiseensa tai epäilee tiimiänsä. Koskaan ei tule päivää ”nyt sinä olet valmis” vaan menestyminen missä tahansa asiassa vaatii 100% luottamusta omaan visioonsa ja päätöksiinsä. Rohkeus uskaltaa uskoa itseensä ja saattaa yllättyä mihin sitä itse pystyykään.

Tänä päivänä toimin esimiehenä sekä yrittäjänä. Molemmissa töissä yhdistyvät minulle tärkeimmät arvot elämässä; oikeudenmukaisuus ja ihmisten tasapuolinen kohtelu. Esimiestyö tulee minulta sydämesta saakka, sillä olen aina halunnut olla edistämässä työntekijöiden tasapuolista kohtelua. Luin juuri artikkelin tutkimuksesta miten työyhteisön valtapelit ja vehkeily (suhteet pomoihin) ovat suurin stressitekijä työpaikoilla. Vasta tämän jälkeen tulee liian suuri työmäärä. Esimiehen vaikutus työyhteisöön on valtava. Ihminen viettää keskimäärin 80 000 tuntia elämästään töissä. Siitä voi nopeasti laskea miten iso merkitys ihmisen koko elämään on, jos työpaikalla on epäoikeudenmukainen esimies, joka asettaa työntekijöitään epäterveeseen kilpailuasetelmaan. Oma suurin tavoitteeni on olla hyvä esimies ja luoda mahdollisemman monelle hyvä työpaikka. Yrittäjänä minua taas kiehtoo ajatus siitä, miten jokainen yrittäjä on samalla viivalla taustastaan riippumatta. Jokainen yritys rakennetaan. Sitä ei voi ostaa tai jos ostat, joku yrittäjä on senkin joskus rakentanut.

Team Motimate

Bändiin valitaan jokainen soittaja huolella. Tavallisin kokoonpano on laulaja, kitaristi, rumpali, basisti ja kosketinsoittaja. Jokaisella bändin jäsenellä on oma roolinsa ja hyvä lopputulos syntyy vain, kun jokainen on mestari omassa tehtävässään ja yhteistyö on saumaton. Huippu laulaja ei pärjää siis yksin vaan tarvitsee aina rinnalleen loistavat soittajat. Hyvä bändi on parhaimmillaan yleisön edessä jakaessaan omaa intohimoaan eteenpäin. Hyvä bändi luo yleisölleen elämyksen joka kerta astuessaan lavalle. Bändit syntyvät intohimosta musiikkiin eivät pakosta tehdä työtä.

Meille tiimimme on meidän bändi ja myymälät ovat meidän stage. Rakensimme Motimate tiimin kokemuksella, ammattitaidolla ja intohimolla. Kokosimme yhteen alan ammattilaisia, joilla jokaisella on toisiaan täydentäviä vahvuuksia. Emme ota itseämme turhan vakavasti vaan teemme työtämme, sillä siitä oikeasti nautimme. Sytymme, kun pääsemme myymälöihin tarjoamaan asiakkaille palvelukokemuksia. Tiedämme, että erotumme joukosta erinomaisella myyntityöllämme, sillä me aidosti haluamme tehdä myyntiä. Se mikä tulee sydämestä luo kauaskantoisia tuloksia! Haluamme olla jokaisen muodin alan myymälän ja yrityksen tukena & apuna, kun yllättävä tarve esiintyy. Haluamme luoda jotain uutta ja ennen kaikkea toimia yhteistyössä siten, ettei yksikään myymälä menetä liikevaihtoa tekemättömän työn takia.

Toimimme yhteistyön voimalla ja jokaisella tiimin jäsenellä on yhtä tärkeä rooli kuin bändisssa soittajilla. Tiimi on aina kokonaisuus ja kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Lisäksi tiiminä toimiminen on yksi suurimmista työmotivaatioon myönteisesti vaikuttavista osa-alueista.

 


Tiimityömme kulmakivet:

1.Toimiminen yhteistyössä, ei yhdessä.

2.Työtehtävät perustuvat jokaisen henkilön vahvuuksiin. Vahvistamalla vahvuuksia kehitämme henkilön sisäistä motivaatiota.

3.Haluttu päämäärä saavutetaan yhteistyössä siten, että jokaisen yksilön työpanos on kokonaisuuden sisällä.

Motimate tiimissä jokaisella on vain yksi työtehtävä ja se on tarjota asiakkaille välittävä palvelukokemus. Jokainen työvuoromme ja koulutuksemme perustuu myyntiosaamiseen. Myyntitaitojen lisäksi joukossamme työskentelee meikkaajia, maskeeraajia, kosmetologeja, vaattureita, pukeutumisneuvojia ja kampaajia. Nämä taidot täydentävät ammattitaitoamme tuoden extra-palvelua asiakkaalle. Olemme kuitenkin jokainen ensisijaisesti myyjä!

Motivaatio

Kuulemme toistuvasti epäilyksiä siitä, ettei ns. ulkopuolinen myyjä pystyisi pärjäämään myyntityössä yhtä hyvin kuin myymälässä oleva pysyvä henkilökunta. Mikä tekee sitten myyjästä hyvän myyjän? Mikä tekee urheilijasta huippu-urheilijan? Mikä tekee toisista menestyneempiä kuin toiset? Vastaus on yksinkertainen. Motivaatio.

Oma johtamisfilosofiani perustuu täysin motivaation käyttöön. Uskon, että menestyvän myymälän isoin ja ratkaisevin tekijä on motivoitunut tiimi. Vaikka olisi kuinka hieno liikeidea tai myymälä, ilman motivoitunutta henkilökuntaa ei toiminnalla ole kasvavaa tulevaisuutta. Henkilökunta on aina yrityksen tärkein voimavara. Maailma on täynnä tutkimuksia siitä, kuinka työntekijöiden tyytyväisyys tai tyytymättömyys vaikuttaa yrityksen taloudelliseen menestykseen. Motivaatiosta riippuu, millä halulla ihminen käyttää omia resurssejaan työn suorittamiseksi.

1.Jos asenne on se, että todellinen onnistumisen halu puuttuu koko ammattitaito menettää merkityksensä.

2.Myyjä jonka myyntitekniset taidot, jopa tuotetuntemus on puutteellista, tekee merkittävästi enemmän kauppaa kuin myyjä, jonka ainoa korjaamisen paikka on motivaatiossa.

Sen sijaan, että lähtisimme opettamaan markkinoiden jokaisen kaupan tuotevalikoiman, panostamme esimiestyössä työntekijöiden motivaation kehitykseen luomalla oikeat olosuhteet kasvulle.

Sisäisessä motivaatiossa motivaation lähde on sisäisesti syntynyt. Ihminen toimii omasta tahdostaan ilman ulkopuolisia palkkioita tai pakotteita ja hän kokee iloa toiminnastaan. Yrityksemme toimintamalli jo itsessään erottaa ne henkilöt, jotka todella haluavat ja nauttivat ihmisten kohtaamisesta. Kierrämme jatkuvasti uusia myymälöitä ja tapaamme uusia ihmisiä. Työssämme ei yksinkertaisesti pärjää henkilö, joka ei sisäisesti nauti myyntityöstä. Joka kerta uuteen paikkaan meneminen tarjoaa henkilölle jatkuvan haasteen, jossa pärjäävät vain he, jotka nauttivat siitä aidosti. Työntekijällä ei ole tukenaan tuttu ja turvallinen myymälä vaan pelkästään oma myyntiosaaminen. Tätä ei pysty kukaan feikkaamaan.

Ulkoisessa motivaatiossa motivaatio on riippuvainen ympäristöstä. Ihmisen toiminta pohjautuu muun muassa palkkioiden saavuttamiseen. Meille jokainen työvuoro on mittari omasta onnistumisesta. Työn tarjoaja on meille asiakas ja asiakaspalvelun ammattilaisina pidämme hyvää huolta asiakkaastamme. Yksinkertaisesti, jos asiakas eli työn tarjoaja ei ole työhömme tyytyväinen, ei meillä ole työvuoroja. Tämä toimintamalli tarjoaa aivan uudella tavalla myymälöille tehoja käyttöönsä.

Me emme ole tiimi, jolle riittää se, että on edes joku työpaikka. Me olemme tiimi, joka on luomassa alalle tulosta tuottavia toimintamalleja. Suomessa palvelukulttuuri on vasta (ja edelleen) lapsen kengissä ja puhutaan jopa, että Suomi on itsepalvelun luvattu maa. Mitä jos hyvän palvelun kokemukset eivät olisikaan poikkeus vaan jokapäiväinen sääntö? Omalta osaltamme haluamme tähän vaikuttaa tarjoamalla myymälöille uudenlaista tapaa toimia. Asiakaspalvelu-ja myyntityö lähtee täysin asenteesta ja motivaatiosta tehdä työtä. Meiltä löytyy Suomesta ihmisiä, jotka todella nauttivat ihmisten kohtaamisesta ja asiakkaiden auttamisesta. Haaste on löytää työhön oikeat keinot motivoida henkilökuntaa antamaan hyvää palvelua joka päivä ja joka hetki, ei vain satunnaisesti. Meillä on varmasti jokaisessa myymälässä, ketjussa ja yrityksessä myynnin seuraamisen mittarit, mutta ehkäpä ongelma ei olekaan siinä. Lähtökohta jo työlle pitäisi olla se, että työ on merkittävää. Jokaisen työntekijän pitäisi ymmärtää se, että jokainen työvuoro on merkittävä yrityksen tulevaisuuden kannalta. Yrityksen tulevaisuus on merkittävä taas työntekijän kannalta. Luoda toimintamalli, mikä palvelee molempia osapuolia. Motivoi oikealla tavalla myyjää, sekä tarjoaa työn tarjoalle motivoituneen työntekijän.

Päätin uskaltaa uskoa itseeni ja tiimiini. Halusin luoda toimintamallin, joka palvelee jokaista muodin alan myymälää, sillä uskon yhteistyön voimaan. Uskon siihen ,että Suomessa on palveluhenkisiä ihmisiä. Me tarvitsemme vain uudenlaista johtamista. Johtamista, joka keskittyy henkilöstön sitouttamiseen ja motivointiin.

Me olemme Motimate.

Team Leader,
Maria Korpisalo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *