Vuokramyyjä kehittyy työssään nopeammin

” Vaihtuvalla työympäristöllä on positiivinen merkitys työntekijän kehitykseen. ”

Myymälöissä tuskaillaan mistä työntekijä avoimeen myyntivuoroon. Pelko siitä, ettei ulkopuolinen pärjää myymälässä tuntematta tuotteita estää vuokramyyjän käytön. Sen sijaan myymälöissä valtaa paniikki , soittoja ympäriinsä ja stressi näkyy henkilökunnan kasvoilta, jolloin koko tämä prosessi heijastuu asiakaspalvelun laatuun.

Samaan aikaan toimistossamme ollaan valmiina lähtemään kentälle puhelimen soidessa. Katson ympärilleni. Vieressäni istuu kollegani Jenna, joka on tehnyt menestykkäästi muodin myyntiä yli kymmenen vuotta. Sari ja Linda, jotka ovat kouluttautuneet myynnin lisäksi tekemään asiakkaille vartalo-ja värianalyyseja. Peilaan itseeni ja nään esimiehen, joka on johtanut useiden vaatemyymälöiden myyntiä yli tavoitteiden.

Puhelin soi. Asiakas tarvitsee myyjän täksi illaksi avoimeen myyntivuoroon. Jennan myyntikengät kiiltävät ja hän tekee jo matkaa myymälään. Myymälä on Jennalle uusi. Hän skannaa myymälän läpi ennen vuoron alkua ja huomaa, että myymälässä on paljon samoja brändejä mitä hän on aiemminkin myynyt. Uusien tuotteiden materiaalit hän käy läpi. Farkkutietämys on vahva, joten housujen kanssa ei ole ongelmaa. Kassajärjestelmä on helppo, onhan hän käyttänyt jo tähän mennessä useita kassoja tehden työvuoroja eri yrityksissä. Ja lopuksi asiakkaat. Asiakkaiden kohtaaminen on vuorovaikutusta ihmisten kanssa, 100% läsnäoloa ja aitoa halua auttaa. Se tulee suoraan sydämestä. Sovituskopeilta kuuluu naurua. Jenna on jo asiakkaiden kanssa, vuoro on vasta alkanut.

” Tuntemattomat tuotteet eivät ole ongelma vaan tuntemalla asiakkaat ja heidän tarpeensa on ratkaisu, miksi vuokramyyjä onnistuu joka kerta työssään. ”

Muodin myyjämme kehittyvät nopeammin työssään kuin toistuvasti työtä samassa myymälässä tekevä myyjä. Vaihtuva työympäristö vaatii työntekijältä erinomaista taitoa hallita kokonaisuuksia, nopeaa reagointikykyä hahmottaa myytävät  tuotteet & brändit. Muodin myyjiemme turvana ei ole tutut tuotteet ja ympäristö  vaan onnistunut myynti perustuu puhtaasti ammattitaitoon lukea asiakkaita. Tuntemattomat tuotteet eivät ole ongelma vaan tuntemalla asiakkaat ja heidän tarpeensa on ratkaisu miksi vuokramyyjä onnistuu joka kerta työssään. Vaihtuvalla työympäristöllä on positiivinen merkitys työntekijän kehitykseen, kun muuttuva ympäristö vaatii työntekijää rakentamaan oman työ-identiteetin. Identiteetti rakentuu aina henkilön vahvuuksien mukaisesti, jolloin toimintamalli tukee työntekijän kasvua.

 

” Vuokraus toimintamallina luo myyjille uudenlaisen uran, jota myyjä itse johtaa ja josta hän on myös itse vastuussa. ”

Henkilöstön kehittäminen on esimiesten ja henkilöstöjohtajien tärkein tehtävä. Voimme menestyä myymälätyöskentelyssä vain johtamalla kehitystä, jolloin missiona on maksimoida myyjien suoriutumisen tehokkuus samoilla tuntibudjeteilla. Kaikki, jotka ovat tehneet asiakaspalvelutyötä ymmärtävät, että tehokkuuksien lisääminen tarkoittaa myyjän motivaation ja tahtotilan kasvamista. Haasta tulee siinä, kuinka esimiehet löytävät sopivia keinoja rohkaista työntekijöitään ottamaan vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestään, jolloin sisäinen motivaatio pääsee kasvamaan.

Tutun ja turvallisen työympäristön puuttuessa oppimisesta ja työssä kehittymisestä muodostuu entistä tärkeämpi tekijä. Vuokraus toimintamallina luo myyjille uudenlaisen uran, jota myyjä itse johtaa ja josta hän on myös itse vastuussa. Työvuorot ovat meille tilauksia ja työntarjoaja on meille asiakas. Tämän yhtälön uudelleen asettaminen nykypäivän vaatimuksiin sopivaksi on ratkaisu siihen, miten myyntityö saadaan samanaikaisesti yksilölle motivoivaksi sekä yritykselle kustannustehokkaaksi.

Vuokramyyjät tulevat olemaan tulevaisuudessa avaintekijöitä tulokseen.

Team Leader,

Maria Korpisalo

maria@motimate.fi

@

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *