Marian blogi

Esimiestyön merkitys

Myyntipalaverissa esimies käy läpi myyjien henkilökohtaisia tehoja ja kertoo ettei luvuilla päästä kuukauden budjettiin. Esimies on piirtänyt hienon matemaattisen käyrän kuvaamaan miten asiakasvirta tietynlaisella keskiostoksella riittää myymälän tavoitteeseen. Hän saa tämän kaiken näyttämään hyvin yksinkertaiselta ja helpolta. Myymällä yhden t-paidan jokaiselle asiakkaalle lisää, me olemme tavoitteessa. Työkalut on nyt jaettu, myyntiluvut läpikäyty ja palaveri on päättynyt. Esimies jää odottamaan toivekkaana tuloksia.  Kuinkas käykään?

Luin Karl-Magnus  Spiikin kirjoittamaa loistavaa teosta Tulokseen tiimityöllä ja minut suorastaan pysäytti nerokkaasti kirjoitettu lause; ”Kohtele henkilöstöä kuten haluat heidän kohtelevan asiakkaita. ” Tämä vanhanajan kultainen sääntö tuotuna tämän päivän työelämään voisi olla kehystettynä jokaisen myyntijohtajan seinällä.

” Kohtele henkilöstöä kuten haluat heidän kohtelevan asiakkaita ”

Me tiedostamme asiakaspalvelutyössä läsnäolon vaikutuksen, aidon välittämisen sekä positiivisen ja innostavan asenteen. Myyjä onnistuu työssään, kun voittaa asiakkaan luottamuksen olemalla aidosti läsnä. Osoittamalla, että asiakas on siinä hetkessä myyjälle merkittävin. Aito halu auttaa ja innostava asenne välittyvät koko olemuksesta, elekielestä ja sanallisesta viestinnästä. Tiimin johtamisessa on kyse samoista asioista. Ilman luottamuksen saavuttamista ei synny kauppoja, ei synny yhteistyötä.

” Esimies ei voi olettaa tiiminsä menestyvän, jollei hän itse menesty omassa roolissaan ”

Esimiehen rooli on aina kiehtonut minua. Esimiehellä on valtava voima käsissään luoda työpaikalle ilmapiiri, johon työntekijä haluaa kuulua ja sitoutua. Sitoutunut työntekijä haluaa suoriutua työstään hyvin, sillä työpaikka on hänelle merkittävä. Ilman merkitystä, ilman motivaatiota ihminen tekee vain sen, mikä on pakko.  Myyntityössä se välittyy hetkessä asiakkaalle.

Ilman motivaatiota toimiva myyjä tervehtii passiivisesti, palvelee olematta läsnä ja rahastaa sanomatta mitään. Motivoitunut myyjä puolestaan kantaa laajempaa vastuuta myymälästä ja asiakkaista. Hän suoristaa vaatepinot ohi kulkiessaan, nostaa lattialle pudonneet hintalaput ja tervehtii asiakkaita iloisesti. Hän esittelee malliston uutuuksia, kertoo omista kokemuksistaan ja on tilanteessa täysin läsnä. Tavoitteen hän on asettanut itselleen ja seuraa sitä itsenäisesti.

Esimiehen rooli on kiehtova siitä, että tiimi heijastaa omalla toiminnallaan esimiehen ammattitaidon. Esimies ei voi olettaa tiiminsä menestyvän, jollei hän itse menesty omassa roolissaan. Esimies on aina avain myymälän menestykseen.

” Me opimme asioita nopeammin, kun jaamme tietoa tiimin sisällä ”

Oma johtamisfilosofiani perustuu vahvaan tiimityöskentelyyn. Tiimityöskentely lisää ja laajentaa yksilön ammattitaitoa ja näin vahvistaa koko tiimiä. Tärkeintä kuitenkin on, että esimies itse ensin ymmärtää tiimityön merkityksen ja hyödyt. Tiimiyttämisen tavoitteena on yksinkertaisesti luoda työympäristöön yhteisöllisyyttä. Me-henki ei synny itsestään vaan se lähtee esimiehen taidoista kannustaa, tukea ja rohkaista toimimaan tiiminä.

Me opimme asioita nopeammin, kun jaamme tietoa tiimin sisällä. Me löydämme ratkaisuja nopeammin, kun vaihdamme näkemyksiä. Me kohtaamme huomisen valmiimpana, kun toimimme yhdessä.

 

Maria Korpisalo,

Team Leader
maria@motimate.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kuka minä olen?

32v, unelmoija, yrittäjä, toimitusjohtaja ja ennen kaikkea esimies!

Uskon, että onnelliset työntekijät tuovat onnelliset asiakkaat. Tämä ohjenuora ohjaa minun päivittäistä työtäni. Yrittäjänä tietenkin tavoittelen liiketoiminnan kasvua ja sen voin saavuttaa vain keskittymällä työntekijöihimme.

Ihmiset ovat kaiken menestyksen takana. Ilman oikeita ihmisiä, ei hienoinkaan, isolla rahalla tuotettu liikeidea erotu enää markkinoilta. Se on aivan liian helppoa, tylsää ja kaikkien saatavilla. Sen vuoksi, me tarvitsemme tänä päivänä yhä enemmän parempaa johtamista, mahdollistavaa johtamista. Paremmalla johtamisella voidaan parantaa ja kehittää mitä vain! Tästä syystä esimiehenä kehittyminen on minulle jatkuva prosessi, joka ei koskaan saa päättyä.

Tervetuloa jakamaan ajatuksia esimiestyöstä!
Maria Aleksiina