Marian blogi

Saatko työstäsi palautetta?

Nappasin kahvin mustana mukaani ja kiiruhdin avaamaan myymälää. Olin tuolloin myymäläpäällikkö ja uuden tiimin esimies. Aamuissa oli aina jotain taikaa. Se oli minulle joka kerta yhtä mieletön fiilis avata kaupan ovet kuin kyseessä olisi ollut minun oma yritykseni. Leijailin tunteesta miltä tuntuisi johtaa yritystä. Se oli minulle koko työn suola, tehdä työtä kuin se olisi oma myymäläni. Onnellinen olotila vaihtui kuitenkin hetkessä ärsytykseksi. Joka paikassa oli jotain liikaa tai liian vähän. Tunteet kuumenivat mitä kauemmin olin myymälässä ja mitä kauemmin näin kaiken sen, mitä ei oltu tehty. Raivosin ja puhisin itsekseni. Tämä on minun myymäläniMiten näin yksinkertaista asiaa ei voitu hoitaa kuntoon? Miten näin yksinkertainen asia oli niin käsittämättömän vaikea?

En tunteiltani pystynyt enää näkemään asioita mitä oltiin tehty. Miten hyvä myynti eilen oli tai miten kauniisti pöydälle oli viikattu vihreät neuleet. Olin päättänyt ettei se riittäisi, enkä halunnut päästää siitä irti. Jäin kiinni olisi pitänyt-syndroomaan. Välitin myös pettymyksen tiimilleni. Se oli kuitenkin kaukana palautteen antamisesta. Se oli piiloagressiivinen ja epäsuora viesti, jossa seassa oli aivan liikaa omia tunteitani. Se oli täydellinen reputtaminen.

Palaute + muutos = oppiminen. Näin yksinkertaista se on. -Teuvo Toivanen

Onneksi palautteen antaminen on taito, jonka voi oppia. Jokainen taito vaatii harjoittelua, toistoa ja välillä myös totaallista epäonnistumista. Oleellista kuitenkin on, että uskaltaa katsoa peiliin ja kysyä itseltään; Kuka johtaa tätä kehitystä? Kuka jakaa ja opettaa työtehtävät täällä? Kuka vastaa muutoksesta? Liian usein valospotissa on osaamaton henkilökunta, vaikka ammattitaito on lähtöisin esimiehestä. Palautteenanto on osa oppimisprosessia ja ilman palautetta meidän on turha odottaa muutosta.

Miksi palautteenantoa pelätään?

Esimiehen paras palkinto mitä hän työntekijöilleen voi antaa on jatkuva palaute. Silti palautteen antaminen on monelle oikea akilleen kantapää. Olen kuullut myymäläpäälliköiden kertovan lukuisia syitä miksi se on vaikeaa ja miltei olematonta. Kaikissa selityksissä on kuitenkin taustalla sama pelko siitä, että palaute muuttaa esimiehen ja työntekijän suhdetta. Tämä pelko estää tuolloin sekä esimiehen, että työntekijän kehityksen. Etenkin haastavia kommunikaatiotilanteita on kohdattava, jotta voimme oppia hallitsemaan siinä nousevia tunteita. Käyttäytymisessä ei ole kyse luonteenpiirteistä vaan tavasta jolla toimimme. Voimme vaikuttaa ja valita, tietoisesti miten ja missä.

Palautteen tehtävä ei ole miellyttää eikä uhkailla, tarkoitus on kehittää!

Palautteen sisältö muuttaa useasti muotoaan. Se voi olla rakentavaa, kannustavaa, kehittävää, motivoivaa, rohkaisevaa, ja kaikkea niitä yhtä aikaa. Yksi asia ei kuitenkaan muutu, vaikka sisältö muuttuu, palautteenanto on aina avointa ja suoraa. Sen tehtävä ei ole miellyttää tai vastaavasti uhkailla, tarkoitus on kehittää. Ilman palautteenantoa emme pelkästään pysäytä edistymistä vaan myös laiminlyömme esimiehen velvollisuuksia kehittää henkilökuntaansa.

Asiakas soitti minulle viime viikolla ja halusi jakaa kanssani palautteen myyjästämme. He olivat pohtineet myymälässä, että osaako tämä kyseinen muodin myyjämme varmasti käyttää kassaa, sillä hänen tekemänsä myynti oli heidän ennätys . Palaute sai meidät hillittömään nauruun ilosta. Palaute viesti meille, että olemme oikealla tiellä.

Palaute on parhaimmillaan eteenpäin työntävä voima. Miksi jättäisit sen käyttämättä?

Maria Korpisalo,

Team Leader
maria@motimate.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kuka minä olen?

32v, unelmoija, yrittäjä, toimitusjohtaja ja ennen kaikkea esimies!

Uskon, että onnelliset työntekijät tuovat onnelliset asiakkaat. Tämä ohjenuora ohjaa minun päivittäistä työtäni. Yrittäjänä tietenkin tavoittelen liiketoiminnan kasvua ja sen voin saavuttaa vain keskittymällä työntekijöihimme.

Ihmiset ovat kaiken menestyksen takana. Ilman oikeita ihmisiä, ei hienoinkaan, isolla rahalla tuotettu liikeidea erotu enää markkinoilta. Se on aivan liian helppoa, tylsää ja kaikkien saatavilla. Sen vuoksi, me tarvitsemme tänä päivänä yhä enemmän parempaa johtamista, mahdollistavaa johtamista. Paremmalla johtamisella voidaan parantaa ja kehittää mitä vain! Tästä syystä esimiehenä kehittyminen on minulle jatkuva prosessi, joka ei koskaan saa päättyä.

Tervetuloa jakamaan ajatuksia esimiestyöstä!
Maria Aleksiina