Marian blogi

Oletko työntekijänä korvaamaton?

Esimieheni ovessa luki isolla ”kukaan ei ole korvaamaton”. Koko työpaikan kulttuuri oli rakennettu tämän uskomuksen päälle. Se oli verhoiltu koristamaan jokaisen työntekijän työpäivää. ”Aina on uusia tulijoita, kukaan ei ole korvaamaton.” Tämä ikoninen työelämän lause, jonka uskotaan parantavan työntekijän työtehoa. Ei ole väliä mikä on asemasi; työntekijä, esimies, työharjoittelija – kukaan ei ole korvaamaton. Niin työelämä ja maailma toimii. Aina tulee seuraava päivä, aina tulee seuraava työntekijä.

”En suostunut ymmärtämään miksi olisin vain numero listassa, jonka voi korvata milloin tahansa.”

Kukaan ei ole korvaamaton oli kirjoitettu myös työsopimukseeni, mutta minä halusin olla merkittävä. Halusin, että työlläni on merkitys. Halusin tuntea olevani korvaamaton. Annoin itsestäni kaiken ja vielä enemmän. Revin itseäni joka suuntaan, revin vaikka mitään ei ollut enää revittävissä. En suostunut ymmärtämään miksi olisin vain numero listassa, jonka voi korvata milloin tahansa. Olin paljon enemmän, olin minä! Lähtiessäni joku huusi vielä perääni; ”kukaan ei ole korvaamaton”, vaikka oikeasti hän halusi sanoa, että häntä pelottaa.
Jäin miettimään, miksi lause, joka vie kaiken arvon ja merkityksen yksilön ainutlaatuisuudesta on niin monen esimiehen sanavarastossa? Miksi se on niin monen työpaikan työpäivää tukehduttamassa? Miksi kukaan ei ole korvaamaton?

”Kukaan ei ole korvaamaton- on epävarman esimiehen suojakilpi kunnioituksen puutteeseen.”

Kukaan ei ole korvaamaton -uskomus kertoo paljon enemmän kantajastaan kuin kuulijastaan. Jo lause itsessään paljastaa, ettei käyttäjä tunne tällöin henkilökuntaansa, saati sitten arvosta itseään. ”Kukaan?” Kuka hän on? Ei kukaan. ”Kukaan” on vain iso mössömassa, jossa ei ole yksilöitä.
Epävarmuuden puku on pelottavin asu, jonka olen esimiehen päällä nähnyt. Epävarmuus hokee, ettei kukaan ole korvaamaton. Se haluaa tartuttaa epävarmuuden myös ympärillä oleviin ihmisiin. Epätoivoisesti uskoen, että epävarmuus saa ihmiset yrittämään enemmän ja tekemään parhaansa. ”Kukaan ei ole korvaamaton” on epävarman esimiehen suojakilpi kunnioituksen puutteeseen. Hän haluaa lausellaan luoda tietoisesti kulttuuria, jossa tämä hetki korvataan tulevaisuuden uhkakuvilla.

Vaikka tanssisit päälläsi ja hyppisit yhdellä jalalla sinusta ei milloinkaan tule korvaamatonta esimiehen silmissä, joka ei kykene näkemään työntekijän takana olevaa ihmistä. ”Humanismin tärkein tunnusmerkki on ihmisen ja inhimillisyyden kunnioittaminen” kirjoitti filosofi Georg Henrik von Wright -1981. Tämä ihmiskeskeinen johtamisen teoria ymmärtää ihmiset yrityksen voimavarana. Ihmiset, ei työntekijät.  Ei ketkä tahansa ihmiset vaan juuri ne oikeat ihmiset rakentamaan kyseisen yrityksen menestystä. Nämä oikeat ihmiset ovat korvaamattomia yrityksen kasvun ja kehityksen kannalta. Maailmassa kaiken kun voi kopioida. Kaiken paitsi ihmiset. Humaani johtaja ymmärtää, että ihmiset eivät tarvitse yrityksiä vaan yritykset tarvitsevat ihmisiä. Digitaalisessa ja jatkuvasti muuttuvassa maailmassa ihmiset etsivät tunteita enemmän kuin koskaan. Se, mikä koskettaa ja herättää tunteita on todellista, kaikki muu on korvattavissa emojilla tai tykkäyspeukuilla. Kukaan ei ole korvaamaton -uhkailu ei enää tepsi, vaan päinvastoin. Uuden ajan työntekijä painaa silloin hyvin pian delete ja siirtyy todelliseen , merkityksen tuomaan työpaikkaan. Jokainen haluaa tuntea olevansa ainutlaatuinen. Tuntea olevansa korvaamaton.

Tulevaisuus ei vie sitä tosiasiaa, että tässä hetkessä sinä olet korvaamaton. Ei ole toista sinua tai toista minua.

Maria Korpisalo,

Team Leader
maria@motimate.fi

Lue myös aiempi julkaisuni: Mitä on egolla johtaminen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Maria

31v, unelmoija, yrittäjä, toimitusjohtaja, mutta ennen kaikkea esimies!

Voiko esimies olla samaan aikaan luja ja lempeä? Koen esimiestyön kehittämisenä  ja välittämisenä. Lapsena haaveammattini oli opettaja, parikymppisenä aloitin ensimmäisen kerran esimiehenä. Blogini toimii minulle työkaluna käsitellä omaa johtajuuttani. Uskon, että paremmalla johtamisella voidaan parantaa ja kehittää mitä vain!  Tästä syystä esimiehenä kehittyminen on minulle jatkuva prosessi, joka ei koskaan saa päättyä.

Tervetuloa jakamaan ajatuksia esimiestyöstä!