Marian blogi

Tavoitteet myyntityössä

Tietoisten tavoitteiden asettaminen

Istuin Vastuullinen kesäduuni-seminaarissa. Se on jokavuotinen tapahtuma, jossa palkitaan yrittäjiä ja yrityksiä vastuullisen kesätyön tarjoamisesta. Istuin siinä tuolissani ja katsoin kuinka ylpeänä ja tyytyväisenä yrittäjät asteli lavalle hakemaan kunniamainintaa ja pitämään puhettaan. Se on hieno saavutus tulla palkituksi hyvän ja tärkeän asian puolesta. Istuin siinä tuolissani ja päätin, että ensi vuonna minä olisin tuolla jakamassa kaikkien edessä ajatuksiani kesätyön tärkeydestä. Siinä hetkessä loin itselleni tietoisen tavoitteen.

Ennen yrittäjyyttä minulla oli tapana myös luoda myymälätyöskentelyssä vuoden kestävä tavoite. Se oli minulle päämäärä mikä ohjasi minua toimimaan , suoriutumaan paremmin sekä haastamaan itseäni. Se oli kuin kompassi mikä näytti minulle koko ajan suuntaa mihin kulkea. Saavutin tavoitteeni, sillä tavoite oli minulle aina hyvin selkeä ja yksinkertainen. Minulla oli vuodella vain yksi focus mihin tähtäsin ja kaikki lisäosat sen ympärillä tukivat tavoitettani. Olin voittanut useita kertoja palkintoja ja kunniamainintoja, niin usein, että saavutuksiani usein myös vähäteltiin. ” No ainahan se voittaa. Hyvää tuuria. Sattumaa. ”

Saavutettu tavoite ei koskaan ole sattumaa. Se on luonnollinen seuraus tietoisten tekojen tekemisestä – halusta kasvaa ja olla enemmän.

Tavoitteiden asettaminen saa asiat tapahtumaan!

Tavoitteella me haemme aina parempaa suoritusta. Asetamme tavoitteen, sillä haluamme saavuttaa jotain tiettyä tulosta. Mitä henkilökohtaisempi suhde meillä on tavoitteeseen, sitä voimakkaampi vaikutus sillä on meidän suorituskykyyn työskennellä sen eteen. Tavoitteet kuuluvat osaksi työelämää ja etenkin osaksi myyntityötä, jossa myyntiraportit kertovat meille välittömän palautteen toiminnan kehityksestä. Edistymisen avain on myyntiraporttien tulkitseminen ja tiedon hyödyntäminen päivittäisessä arjen aherruksessa. Tavoite ei itsessään sitouta myyjiä työskentelemään tietoisesti tavoitteen eteen vaan sen taustalla oleva syy ja seuraus. Esimiehenä meidän on osattava vastata kysymyksiin;
Miksi tämä on meidän tavoite? -Missio
Mitä me haemme tavoitteella?- Visio
Miten tavoitteeseen pääsy vaikuttaa yksittäiseen työntekijään? -Tapa toimia

Yleisin syy ettei myyntitavoitteisiin päästä, on ettei tavoite ole realistinen tai kannustava. Usein ajatellaan, että lisäämällä tavoitteita myyjien voimavarat myös lisääntyvät. Kun tavoite on liian korkea tai niitä on liikaa, myyjät kokevat ettei heillä ole voimia päästä tavoitteisiin, joten ei ole syytä edes yrittää. Oikeanlainen; realistinen ja samaan aikaan kannustava ja haastava tavoite on merkittävä työväline muuttaa työskentely todelliseksi toiminnaksi. Tavoitteiden saavuttaminen tuo meille onnistumisen tunteen, jolloin luomme kasvualustan kehitykselle. Meidän kuuluu saada tuntea onnistumista, jotta voimme kehittyä.

Miksi kaikki eivät aseta tavoitteita?

Tutkitusti vain n.2% ihmisistä kirjaa omat tavoitteensa. Kuitenkin on osoitettu, että tavoitteiden laatimisella on merkittävä vaikutus asioiden toteutumiseen. Kuinka voisimme päästä perille, jollemme tiedä mihin olemme menossa? Miten myyntituloksiin voitaisiin yltää ilman, että rima on asetettu?

Tavoitteeseen pääsy vapauttaa flow-tilan jolloin tiedämme onnistuneemme ja onnistuminen lisää onnistumista. Positiivisuus lisää positiivisuutta- ilmiö. Nälkä kasvaa syödessä. Ilman tavoitetta emme tiedä koskaan, milloin olemme perillä. Emme saa koskaan onnistumisen tunnetta. Kaikki mitä teemme on väritöntä. Ei ole väliä onko päivä hyvä, onko päivä huono vai kenties huippuhyvä. Me emme tiedä, sillä meillä ei ole mitään mihin voisimme työmme tulosta peilata. Työelämä tarjoaa meille juurikin näitä onnistumisen tunteita mitä työltä haemme. Sen edellytys on kuitenkin luoda ensiksi tavoite. Tavoitteiden asettaminen on menestysreseptin tärkein ainesosa.

Oma tavoitteeni on olla haluttu ja arvostettu työnantaja. Mikä on sinun tavoitteesi?

 

Maria Korpisalo,

Team Leader
maria@motimate.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kuka minä olen?

32v, unelmoija, yrittäjä, toimitusjohtaja ja ennen kaikkea esimies!

Uskon, että onnelliset työntekijät tuovat onnelliset asiakkaat. Tämä ohjenuora ohjaa minun päivittäistä työtäni. Yrittäjänä tietenkin tavoittelen liiketoiminnan kasvua ja sen voin saavuttaa vain keskittymällä työntekijöihimme.

Ihmiset ovat kaiken menestyksen takana. Ilman oikeita ihmisiä, ei hienoinkaan, isolla rahalla tuotettu liikeidea erotu enää markkinoilta. Se on aivan liian helppoa, tylsää ja kaikkien saatavilla. Sen vuoksi, me tarvitsemme tänä päivänä yhä enemmän parempaa johtamista, mahdollistavaa johtamista. Paremmalla johtamisella voidaan parantaa ja kehittää mitä vain! Tästä syystä esimiehenä kehittyminen on minulle jatkuva prosessi, joka ei koskaan saa päättyä.

Tervetuloa jakamaan ajatuksia esimiestyöstä!
Maria Aleksiina