Marian blogi

Työntekijätaidot

Olimme viettämässä esimiespäiviä henkilöstömessuilla. Meitä oli mukana koko silloinen tiimi; myymäläpäälliköt, aluepäälliköt sekä ylin johto. Paikalla oli useita eri yrityksiä ja tunnelma oli odottava. Olimme katsoneet etukäteen esitteestä kiinnostavimmat puhujat ja varasimme paikat edestä. Ensimmäinen luennoitsija aloitti. Hän kertoi omasta johtamisfilosofiastaan, sekä avoimesti myös niistä ala- ja ylämäistä mitä hän on urallaan kohdannut. Hän ei yrittänyt kääriä asioita kauniisiin paketteihin, vaan tarjoili ne sellaisinaan. Puhui johtamisen tärkeydestä oikeiden kokemusten kautta eikä opittujen fraasien myötä.

Hän pyysi nostamaan käden ylös kenellä oli sillä hetkellä hyvä esimies. En liikauttanut silmiäni sivulle, vaan kylmän viileästi jätin käteni nostamatta. Vain muutama käsi nousi ylös. Vieressäni seisoi kollegani, jonka käsi pysyi myös alhaalla. Tämän jälkeen luennoitsija kysyi seuraavan kysymyksen; ”Miksi te sitten teette töitä huonolle esimiehelle?”  Aika pysähtyi ympärilläni. Mietin, miten yksi kysymys voi sisältää niin paljon tietoa sisällään. Toimin itse tuolloin esimiesten esimiehenä ja tietenkin ison organisaation tapaan myös minulla oli esimies, jolla oli esimies, jonka esimiehellä oli esimies. Se oli kuin dominoefekti.  Pystyisikö yksittäinen nappula olla kaatamatta edessä olevaa ja pysäyttämään ketjureaktion? Tärkein tavoitteeni oli olla hyvä esimies ja samaan aikaan jätin oman käteni nostamatta. Ymmärsin tuolloin, että oma tyytymättömyyteni omaan esimieheeni heijastuisi pakostikin työhöni olla hyvä esimies. En tehnyt hallaa esimiehelleni jättämällä käteni alas vaan eniten kosketin sillä itseäni. Miksi tein töitä esimiehelle, jonka työtaitoja en selvästi arvostanut? Mitä se kertoi minusta? 

”Monet hyvät firmat eivät ole mitään megaluokan palkanmaksajia. Ei kovin jengi ole siellä rahan takia.” – Jussi Kiviniemi Hs

Esimiehen ja työntekijän suhde on aina kahden kauppa, se on yhteistyösuhde. Yhteistyö perustuu luottamukseen ja molemminpuoliseen kunnioitukseen. Kyse ei ole siitä kuka on hyvä tai kuka on huono, kyse on arvoista ja niiden kohtaamisesta. Työelämän peruspilareina toimivat yhteiset arvot ja toimintatavat, sekä toimiva yhteistyö ja johtaminen. Työ on tilaisuus itsensä toteuttamiseen ja omien kykyjen kehittämiseen. Meidän jokaisen oikeus on tavoitella työtä, jossa nämä toteutuvat linjassa omien arvojen kanssa. Työelämässä panostetaan paljon esimiestaitojen oppimiseen ja kehitykseen, mutta samaan aikaan aivan yhtä tärkeää olisi tuoda esille työntekijätaitoja. Mitä tarkoittaa olla töissä? 

” Työnantaja ja työntekijä muodostavat synergian, jonka toimiessa saavutetaan onnistunut kehityskulku.”

Käsite alaistaidot on nostettu esiin vasta 2000-luvulla ja on sitä kautta melko uusi tuttavuus monessa organisaatiossa. Työntekijätaidoilla haetaan itsensä johtamista ja omien vahvuuksien tunnistamista. Erityisesti korostuvat yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot esimiehen kanssa. Työnantaja ja työntekijä muodostavat synergian, jonka toimiessa saavutetaan onnistunut kehityskulku. Yksinään ei taitava esimies tai taitava työntekijä tätä voi synnyttää vaan kyse on yhteisvaikutuksen voimasta.

”Mikä on työsuhde?”

Kaiken tämän taustalla on kuitenkin perusymmärys siitä, että työntekijä – työnantaja suhteessa on aina kaksi osapuolta. Esimies johtaa ja työntekijä tulee johdetuksi. Oli sitten kyse ystävyys-, pari-, tai yhteistyösuhteesta lähdemmekö kumppanuuteen, jos emme näe meillä olevan samoja arvoja? Haluammeko suhdetta, jos emme kunnioita toista? Panostammeko suhteeseen, jos emme luota toiseen? Vastaus on yksinkertainen ei. Herää kysymys miten työnantajan ja työntekijän suhde poikkeaa niin paljon näistä käsitteistä, että olemme valmiita jatkamaan työsuhdetta ilman kunnioitusta, arvostusta tai luottamusta? Nostan tärkeimmäksi työntekijätaidoksi tunnistaa omat odotukset työelämää kohtaan. Omien tavoitteiden rehellinen kuunteleminen; mitä minä odotan esimieheltäni ja työelämältä? Täyttyvätkö nämä odotukset nykyisessä työsuhteessa?

Tiimissämme on monta tekijää, joiden kanssa olen työskennellyt työnantaja-työntekijä suhteessa useita vuosia jo ennen nykyistä työnkuvaani. Minulta usein kysytään, miten olen esimiehenä onnistunut rakentamaan niin vahvan ja sitoutuneen tiimin. Kyse ei ole taikatempuista, palkkioista tai bonuksista vaan molemminpuolisesta kunnioituksesta. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

 

Maria Korpisalo,

Team Leader
maria@motimate.fi

 

 

 

Yksi kommentti artikkeliin “Työntekijätaidot

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kuka minä olen?

32v, unelmoija, yrittäjä, toimitusjohtaja ja ennen kaikkea esimies!

Uskon, että onnelliset työntekijät tuovat onnelliset asiakkaat. Tämä ohjenuora ohjaa minun päivittäistä työtäni. Yrittäjänä tietenkin tavoittelen liiketoiminnan kasvua ja sen voin saavuttaa vain keskittymällä työntekijöihimme.

Ihmiset ovat kaiken menestyksen takana. Ilman oikeita ihmisiä, ei hienoinkaan, isolla rahalla tuotettu liikeidea erotu enää markkinoilta. Se on aivan liian helppoa, tylsää ja kaikkien saatavilla. Sen vuoksi, me tarvitsemme tänä päivänä yhä enemmän parempaa johtamista, mahdollistavaa johtamista. Paremmalla johtamisella voidaan parantaa ja kehittää mitä vain! Tästä syystä esimiehenä kehittyminen on minulle jatkuva prosessi, joka ei koskaan saa päättyä.

Tervetuloa jakamaan ajatuksia esimiestyöstä!
Maria Aleksiina